Hétvégi palócok

Az alábbi bejegyzésekkel szeretnénk megmutatni, mi történik a terényi Palóc vendégházban, és min dolgoznak éppen a "hétvégi palócok".

Büdöske-forrás

Hatalmas fűz gyökerei közül buggyan fel a vízEzt is megértük! Fiam vezeti a családot kirándulni. Egy csoporttal járta végig azt az utat, amit most nekünk mutat: rövidke gyalogtúra Terény körül. Induljunk!

Az Arany János úton a Palócháztól az Asszonybosszantó felé indulunk. Továbbhaladva a Csipkemúzeum mellett kissé balra, a Bercsényi utcára jutunk.
Koraeste Terényben: cica mosdik a Csipkemúzeum előtt, tyúkok kapirgálnak csendes kotkodáccsal egy szomszédos udvarban. Az Országos Kéktúra jelzését követjük egészen ki a faluból, fel a domboldalra. Az információs táblánál azonban lecsatlakozunk a kékről, jobbra fordulunk, és egy egyértelmű traktorúton folytatjuk utunkat Terény házai mögött. Elhaladunk a major épületei mögött is, a falu végén pedig körülnézünk kicsit. Az esti fényekben bronzos, aranyos színekben pompáznak a környező dombok.

A domb tetején a traktorút élesen balra kanyarodik és egy völgybe lejt, mi viszont továbbra is egyenesen megyünk! Ez a rész már nincs kitaposva annyira. Meredeken a völgybe tart az út, majd egy árnyas-füzes résznél érjük el a Büdöske-forrást. Az úttól jobbra, egy hatalmas fűz gyökerei között fakad a víz!

Térkép: http://www.geocaching.hu/poi.geo?id=2357

Visszaút: a forrástól szintén traktorút vezet vissza a Terényt Cserháthaláppal összekötő útra. Ilyen módon körtúra lesz kirándulásunkból, hiszen a műút az Arany János utcára érkezik vissza. A séta időtartama másfél-két óra.

Tipp: programok egy képzelt hosszú hétvégére

Péntek délután: érkezés a terényi Palóc vendégházba, játék a kertben, séta Terényben (terényi szőlősor).

Szombat délelőtt: kirándulás Szanda várába. Piknik ebéd a szabadban vagy visszatéréskor a vendégházban. [Esőprogram: látogatás a terényi Hunnia csipkemúzeumban és/vagy az Orsósmagnó múzeumban] Délután játék a kertben - Süldővár, hinta, homokozó, kerti játékok. Este szalonnasütés vagy bográcsozás.

Vasárnap: látogatás Hollókőn, az UNESCO világörökség részét képező magyar faluban. Kézművesek az Ófaluban, fatemplom, hollókői Vár. A megújult Hollókőn tematikus játszópark várja a gyerekeket. [Esőprogram: wellness délelőtt a Hotel Hollókő fürdőjében (nyitás: június 30) - előzetes bejelentkezés szükséges.] Ebéd Hollókőn, például: Muskátli. Délután rövid séta a Terény fölötti erdőben vagy játék a kertben.

Hétfő: összepakolás után nyáron strandolás a Bánki tónál vagy a balassagyarmati Nyírjesi tavaknál, hűvösebb idő esetén séta Szandaváralján a Mária-forráshoz. Délután hazatérés.

Aktív pihenés - Futni

Haláp feléA világ legolcsóbb sportja. Nem kell hozzá speciális felszerelés, drága eszközök. Nincs szükség edzői utasításokra, csak józan észre. Nem kíván előképzést: "csak" egy jó cipő kell hozzá vagy még az se. És rengeteg kitartás. Lehet, hogy nem lesz olyan szép a muszkulusz-nemtudom-milyenusz, de láttál már rend(szer)esen futót, aki súlyfelesleggel vagy erőnléti problémákkal küzd? Én a magam részéről ha heti két alkalmat tartani tudnék, már boldog volnék. Ezért mostanában, ha Terényben járok, mindig igyekszem lenyomni egy "negyven perceset".

Ez pont annyi, hogy kicsit eltávolodj Terénytől bármilyen irányba. Hogy megbámuljanak a bolt előtt, hogy szippants egy kis jó levegőt, hogy felzavarj néhány fácánt a mezőn és visszaérkezve nyugtázd 500-700 kcal távozását izzadtság formájában. Az útvonal pofonegyszerű: fuss a Palócháztól tovább a bolt felé, utána eddig a tábláig ===>

...azután pedig ameddig bírsz...

Ha terepre vágysz, legegyszerűbb követni a kéket Cserhátsurány felé, ameddig a szuflád tart. Hajrá!

2015 számadás

Január a számadás, a mérlegkészítés hava. 2015 pedig egy nagyon sűrű év volt a Palóc vendégház számára. A szezon előtt idén is munkával kezdtünk: Tamás csapata elkészítette a ház hátsó homlokzatához tartozó esővíz elvezetést. A házba egy új komód és egy babzsák érkezett, hogy még kényelmesebb lehessen vendégeink pihenése. Megjelentünk a szállás.hu-n, és év végére már több mint 350 facebook-kedvelés jelezte, jó úton járunk. Részt vettünk a terényi nemzetiségi napon, a vanyarci haluska-fesztiválon és elmentünk az ipolytarnóci ősmaradványokhoz is. Partnerünk lett a HellóAnyu! csapata és a Magosvölgy biogazdaság.

Köszönjük, hogy 2015-ben ennyien eljöttetek! Találkozzunk ismét 2016-ban!

Ipolytarnóc

A nyáron több napot töltöttünk Terényben, így volt időnk körülnézni a tágabb értelemben vett környéken is. Így jutottunk el az Ipolytarnóci Ősmaradványok Nemzeti Parkba. Budapesttől meglehetősen hosszú volna az út, a Palócháztól azonban
épp egy órácska autóút. (A Balassagyarmat-Szécsény-Ludányhalászi útvonalat választottuk.)
Bár nem volt verőfényes időnk, sőt egy kis eső is jutott, a park még "esőprogramként" is megállta a helyét: a  fogadóközpont, a 4D-s mozi, a büfé mind fedett épületek.
Nos, az élmény fantasztikus! A megkövesedett óriásfák önmagukban is nagy látványosság, de a négydimenziós időutazás magával ragadó, és a geológusok által vezetett földtörténeti tanösvény bejárás is nagyszerű. A parkban emellett még karabineres lombkorona sétány és játszótér is található, amit a nagyobb gyerekek is felettébb élveznek.
A "miocén erdő" nevű kiállítás megkísérli bemutatni azt a flórát, amely az őstörténet ebben a korában volt jellemző.
Kisebb túraútvonalak is nyílnak a parkból, ahol szintén leletekre bukkanhat a sétáló. A teljes park bejárás egy jó félnapos program, ezért érdemes vagy jó korán reggel, vagy korai ebéd után indulni. Próbáld ki Te is!